Svaren på frågestunden

Skolan:
 
Trivs du i din klass? Eller har du lektioner med en klass eller inte? 
Kände att jag behövde börja med den här kommentaren då jag måste förklara att Nej, jag går inte en klass så som vi gör i Sverige. Här sätter man ihop sin egen linje, alltså man väljer sina ämnen själv och därmed byter man personer på alla sina lektioner. Så eftersom jag har 7 olika ämnen har jag också 7 olika klasser. Men jag trivs i alla, inte för det är så lätt att lära känna personer på lektionerna - det är lättare i sporter osv för här j.o.b.b.a.r man på, det är hårdare på det än i Sverige skulle jag vilka säga. Dock har vi advicary en gång i veckan vilket är en klass som ska förbera en på college osv och där lär man känna varandra - har fått mina bästa amerikanska kompisar från den klassen och alla är jättesnälla där. Trivs superbra med min advicary och de andra är väl mer "helt okey"

Är de som går i din klass lika gamla som du (dvs födda 97) eller är de en annan årgång?
-Läst svaret i frågan över först- Som sagt byter jag klass varje lektion. Jag är skriven som år 11/junior och de flesta juniors är födda 1998 så hela min advicary class och english class är 98or. Men de andra klasserna är blandade mellan 00 och 97, är ensam under min sista klass som är office aid. Också så är det inte som i Sverige att man går efter år utan när de delar på årskullarna delar de första september så både min värdbror och Benedettas värdbror går år 10/sophomore även fast Bene's bror är född 99 och min bror är född 98 men eftersom han är född efter september hamnade han med årgången under. Om jag skulle gå här på riktigt skulle jag gå med mest 98or eftersom jag är född 2 september och inte 2 dagar tidigare. 
 
Går du i samma klass som någon annan utbytesstudent? 
Jag och Benedetta börjar morgonen tillsammans med US History. Sen third period har vi ceramics tillsammans och då är också Gian-Luca från tyskland (ej afs:are) med oss. Han är också i min engelska klass. I advicary är jag med Benedetta och den andra italienska tjejen Nicole som är med Rotary. Nästa termin stannar jag i samma advicary och US History men vet dock inte hur det blir med de andra lektionerna, vi får se helt enkelt! 
 
 
Har ni mycket plugg? 
Hur är plugget? svårt? lättare än Sverige? 
Jag satte ihop de här frågorna eftersom de är nästan samma sak. Jag - personligen - har inte mycket plugg och för mig är skolan här mycket lättare än i Sverige. Jag har A eller B i allting och har haft det från början medans jag I Sverige är mer en C person. Hur som tror jag att det beror på valet av mina kuser. Just nu läser jag US History, (det är ett måste), Franska (2 skulle börjat 4 i sverige nu så det är mycket lättare), Ceramiks, Speech (mitt sämsta ämne för jag blir så nervös), Mulit media, English (ett måste - såklart) och office aid (hjälper bara till i the office med att lämna lappar och kopiera papper). Så om jag istället hade valt som de flesta juniors/seniors tror jag det hade vart svårare. Jag har tex kollat på Benedettas matte och kemi och fattar ingenting haha. Men sen går jag ju samhäll i sverige också. En sak som är mer är dock att man får läxor från en dag till nästa eftersom vi har alla lektioner alla dagar (nästan) så idag har jag tex 5 sidor att göra i franskan på en kväll medans jag i sverige skulle haft minst 2/3 kvällar att göra det, så därför tror jag att det ibland känns som vi har mer läxor. Och det gör också att de amerikanska ungdomarna som inte har valt lika lätta kurser som jag inte kan träffas alls på vardagskvällar pga läxor. Det är därför jag mest hänger med Bene på vardagarna. 

Är alla bänkar i skolan enskilda eller sitter man två och två?
Det är olika från klassrum till klassrum. Jag har två klassrum som har som det är i filmer enskilda bord/stol som sitter ihop i långa rader så man kan inte röra sig alls i princip. Sen har jag två klasser där vi har bord som i Sverige, båda mina lärare med bord så har valt att placera dem i ett U så vi sitter ju inte rikigt två och två mer alla tillsammans. Och sen i mina tre resterande klasser sitter vi inte riktigt runt små bord , i ceramics har vi fem stora bord och runt mitt bord är vi oftast fem personer men folk flyttar runt lite. I min multimedia class sitter vi vid stora macskärmar och där är vi fyra runt ett bord, så det är väl den klassen jag skulle säga att vi sitter mest två och två. Och i office aid har jag ett eget skrivbord som de flesta som jobbar på kontor har. 
 
Är high school som i alla filmer eller är det annorlunda?
Det är både och. Självklart bygger alla filmer på hur det är, dock överdriver de. Men school spirit är en sak som verkligen stämmer med filmerna! Alla (mest killar dock) äger en skol t-shirt och har den på sig typ varje dag. Om man är i en sport har man sin uniform på sig hela dagen i skolan. Man går och hejjar på sitt footballslag, man har sina skoltröjor om det är pink out day eller pj' day eller what so ever så har man det på sig.
En annan sak som är som i filmerna är att en klocka ringer när lektionen startar/börjar och den är verkligen något eleverna lyssnar på. När klockan ringer SPRINGER de ut från klassrummen även om läraren är mitt i en mening. Det kan vara för att alla elever byter klassrum samtidigt så det blir kaos i korridorerna - så är det väl lite i filmer också? 
Lunchen, mhm, film. Man sitter vid samma bord med samma personer varje dag, man vet vilka som är "töntarna" och vilka som är "de populära" och man stannar där man hamnade första veckan i skolan i princip. Tänk er som i High School Musical 2 när de sjunger Stick to the status quo. 
 
Jag är nyfiken på hur det är att gå i Amerikansk skola? Vad skiljer mot den Svenska? Skiljer det sig mycket från skolan i Sverige? 
Jag tror du får ett ganska bra svar på det om du läser svaren ovanför. Några fler saker som skiljer:
- Alla går samma tider, efter samma schema varje dag så alla byter klasser osv samtidigt. Vi går 8.35-9.25 fem min byta klassrum 9.30-10.20 fem min byta klassrum 10.25-11.15 fem min byta klassrum 11.20-12.10 LUCNH 12.10-12.45 fem min byta klassrum 12.50-1.40 fem min byta klassrum 1.45-2.35 fem min byta klassrum 2.40-3.30 varje måndag torsdag och fredag och då har vi som ni ser alla våra klasser men bara i femtio minuter. På tisdagar och onsdagar går vi 9.00-10.25 fem min byta klassrum 10.30-11.55 LUNCH 11.55-12.30 fem min byta klassrum 12.35-2.00 fem min byta klassrum 2.05-3.30 på tisdagar och onsdagar och då har vi alla udda klasser en dag (1,3,5,7) och alla jämna klasser en dag + advicary. 
- Man kan inte lämna klassrummet utan att hallpass eller om man går till biblioteket ett librarypass
- Lärarna lägger in alla betyg så fort de har satt några på en sida på internett så elever+föräldrar kan gå in och kolla hela tiden hur man ligger till. 
- Man kan inte ta ledigt, ens en dag när man har en klass bara 50 min om man har F i den klassen.
- Skolmaten
- Man säger Mr. efternamn och Mrs/miss. efternamn till sina lärare. 
 

Annat: 

Skulle du inte kunna göra en vlogg när du pratar engelska? 
Jag vet inte! Det känns så dumt när 3 av 100 som kollar mina videos pratar engelska? Det är mer logiskt att prata svenska och jag är inte riktigt bekväm i min engelska då jag fortfarande får kommentarer att jag låter som jag pratar svenska även fast jag faktiskt pratar engelska haha. (Japp, det var Aslak från norge som sa det så han vet hur svenska låter). Tänkte dock göra Vlogmas vilket är som en adventskalender med vlogg's från 1-24 december och eftersom jag umgås med personer som pratar Engelska lär det nog bli lite engelska i dem. Har planer för challenges för mig och Bene också och om det blir av blir det ju engelska rakt igenom. Vi får se helt enkelt. 

Saknar du fiskbullar i hummersås, eller har de det där? 
Jessika, en sak som jag saknar är dig! Tror inte de har några fiskbullar i hummersås här, dock äter jag det så sällan hemma också att jag inte rikigt kan säga att jag saknar det. Sorry.. 

Har du börjat tänka eller drömma på engelska? 
Tänka - ja. Tänker oftast på engelska (eller svengelska för kan fortfarande inte alla ord på engelska) nuförtiden förutom när jag skriver/lyssnar på svenska. Tex bloggar, kollar på svenska serier och lyssnar på Krunis eller Hellström. Drömma vet jag faktiskt inte det är ytterst sällan jag kommer ihåg mina drömmar.

Finns det någon som gillar Harry Potter där borta? (som du hänger med) 
Alla gillar det mer eller mindre men ingen är lika stora nördar som vi i DA, haha. Benedetta är ett lagom stort fan så vi kan dra HP referenser med varandra vilket är skönt - att någon förstår! 

Har du träffat Obama än? 
Åh har jag glömt nämna det i bloggen? Ja alltså han är ju släkt med min hostfamilj så vi träffades innan skolan började, han bodde här i två veckor då för att komma bort lite. Sen ska vi fira thanksgiving nu den 27 November i vita huset med hela tjocka släkten och tror de kommer över för jul också men är inte rikigt säker på den punkten då inga flygbiljetter är bokade än. (nä det har jag inte)
 
 
Vad är det roligaste du upplevt så här långt?
Vad är det bästa du har varit med om hittills?
Jag har ingen aning. Det är mer upplevelsen i helhet skulle jag vilja säga. Det roligaste var nog AFS träffen i Mccall förresten, för alla känner alla och vi bodde 17 ungdomar som har upplevt samma saker i ett hus. Jag menar skulle jag ta de 17 amerikanska ungdomar jag har kommit närmast i skolan skulle vi nog ha minst lika kul om vi delade ett hus tillsammans en weekend, dock händer det nog inte. Cross Country tävlingen Bob Firman var också väldigt kul, kvällen innan med ett besök på funpark och sen hotell och så racet dagen efter. Men det bästa är hela upplevelsen i sig. 
 
 

Vad ser du mest fram emot? 
Jag vet inte här heller! Förhoppnignsvis kommer vi iväg till Yellow Stone i vår. Annars balen och graduation? Eller när skidbackarna öppnar! Eller nästa Afs-träff i Februari vi har alltid så kul tillsammans! 

Vem umgås du mest med? 
Jag umgås mest med Bendetta och sen är det nog Alex från vår Advicary class och hennes vänner, som också har blivit våra vänner. 
 
 
Längtar du hem? 
Både ja och nej. Oftast inte, då jag gör så mycket och är upptagen att tänka på andra saker. Men när jag ligger ensam i min säng på kvällen och kollar igenom instagram/twitter och ser allt kul ni gör då längtar jag hem tio minuter innan jag somnar, haha. 

Vill du tillbaka till USA sen?
Självklart! Mina förhoppnigar är ju att min familj här ska bli några jag har kontakt med livet ut så jag kommer definitvit vilja hälsa på dem! Och alla vänner, plus att jag bara måste ta med min svenska familj för att åka skidor här! Sen vill jag ju såklart till andra ställen i USA också, har ju mer släkt här att hälsa på samt tusen ställen att besöka. Harry Potter världen i Orlando, Mount Rushmore, Los Angeles, Alcatraz från insidan, Yellow Stone, Vita Huset o.s.v o.s.v. kan gå on forever. Det är ett alldeles för stort land för att vara klar med på tre besök. (Kommer förhoppnigsvis åka till Yellow Stone i vår dock)
 
Vad saknar du mest i Sverige? 
Vänner och familj/släkt samt min katt! Saknar dock friheten också, vilket mina AFS personer säger är vanligt. Eftersom man måste be om skjuts överallt här (cyklar fortfarande mycket dock), ens föräldrar vill alltid veta var man är, med vem, hur/när man kommer hem och så vidare. Jag menar min mamma i sverige vet inte ens när jag slutar skolan så om jag tar en sväng på stan efter och en buss senare hem märker hon det inte ens haha. Hur som det är inget problem, men det är något som jag kan sakna lite till och från. 
 
Update: Nu när jag har skrivit klart inlägget saknar jag att ha en annan person som kan flytande svenska i närheten så någon kan läsa igenom denna långa text och hitta alla fel jag gjort...

Vad saknar du minst i Sverige? 
Att behöva bry mig om mina betyg i skolan för jag vet att de kommer räknas senare i livet. Eller alla måsten förresten, det är så mycket att göra i Sverige hela tiden, mitt liv hemma känns som ett planerat schema med skolan,plugget,träningar,kyrkan osv. Vet att jag förra året i November gjorde exsakt samma sak varje dag i veckan, det var innebandy på måndagar, yoga på tisdagar, kyrkan på onsdagar, friskis med grannarna på torsdagar. Nu kan jag mer ta det lite chill och planera varje dag efter att skolklockan ringer. Det är skönt. 
 
När tror du att Kärran (152) är lika lång som mor din?
Om du menar Kerstin våran granne och att hon är 152cm lång är hon väl lika lång som mamma redan? Eller är mamma 154? I så fall typ innan jul eller något. Varför är det relevant? Jag driver en utbytesstudents-blogg, hallå. 
 
Vad är det bästa och sämsta hittills med att bo i Usa? 
Det bästa är lätt maten! Har ni smakat freakin' FRITOS? I'm dying! Nä men ärligt, det är himla lätt att vara glutenintolerant här också för alla vet vad det är samt har oftast något glutenfritt alternativ då det är en så pass vanlig diet. Annars skulle jag nog säga att det bästa är att när jag får frågan "Vad drömmer du om?" svara  "Jag har alltid drömt om att bli utbytesstudent, nu är jag det." Jag lever min dröm hallå? Det är en väldigt väldigt bra känsla!
Det sämsta?
- Att ha sin familj och sina bästa vänner på andra sidan jordklotet och inte kunna ringa dem och veta att de bara är max 1h innan de är utanför din dörr om det krisar. 
- Att allt är så billigt att det blir dyrt för man shoppar/äter så mycket
- Inget är dåligt okey, jag vet inte, sry. 

Hur varmt/kallt är det nu? När kan du börja åka skidor? 
Det är mellan 10+ mitt på dagen och 10- tidig morgon. Förhoppningsvis öppnar några skidbackar till thanksgiving ledigheten, det brukar vara så. (27 November) 

Har din familj skor inomhus haha? Om inte, har andra familjer det? 
Nja, oftast inte men det är ingen som bryr sig om man går runt med skor. Jag förvarar tex mina skor i gareroben i mitt rum och jag tar på mig dem efter frukost på morgonen, borstar tänderna i badrummet, hämtar min lunch i köket och går sedan tillbaka ut och dörren är närmare mitt rum än köket. I de andra familjer jag har vart i är det lika dant. Jag tar oftast av mig mina då jag har för varma skor för att ha inomhus. Mina converse är nästan trasiga så det är mina svarta vinterskor eller uggsen som gäller.
 
Hur är din värdfamilj?
Trivs du fortfarande lika bra med din familj? 
Min värdfamilj består av pappa Kevin, mamma Peggy, host bror Kegan samt hostsyster Ashton som jag inte träffat än. Jag gillar min värdfamilj och trivs fortfarande lika bra här. Ibland önskar jag dock att de var lite mer amerikanska för att få ut mer av upplevelsen men hey, jag får hitta andra sätt att se amerikanska kyrkan osv inget fel med det. 
 
Kommer du att åka till Hawaii?? 
Det är en ekonimsk fråga. Vill åka så. himla. mycket. men det kostar över 1000 dollar utan flygbiljetter inräknade och jag vill också ha råd att åka och hälsa på min släkt i Californien. (Om jag inte åker i år kan väl vi åka tillsammans senare i livet, Emma? Lova!)

Ska du börja med någon ny "aktivitet" nu när cross countryn är slut? Kommer du fortsätta med cross country i vår? 
Jag kommer inte köra någon vinter sport. I vår kommer jag kanske börja springa track eller spela tennis, vi får se. Cross countryn fortsätter inte i vår, det är en höstsport. I februari ska jag försöka komma med i våran nya skolpjäs och där med dramaclub också. Men fram tills dess får jag underhålla mig själv haha, är dock med i Water club! (miljö-sak)
 
Använder folk typ twitter, instagram, facebook, snapchat osv lika mycket som i Sverige? 
Jaa, det skulle jag vilja säga att de flesta gör. Dock inte twitter! Det är mest snapchat. Och de använder facebook mer - de postar faktiskt saker fortfarande! När gjorde du det senast? :) 

Vad är den största skillnaden mellan svenska "ungdomar" och amerikanska "ungdomar"?
Vi är mognade på olika sätt. I sverige känns det som alla försöker vara så vuxna som möjligt med sina kläder, hur vi beter oss och typ att yngre och yngre börjar använda smink/bh osv. Här har ungdomarna mognat på ett annat sätt, de är ungdomar i skolan/när man umgås med dem med de har också mer ansvar. Majoriteten av alla ungdomar här kör bil för det går inte att ta sig runt annars och de blir förvånade när jag säger att man inte köper/får en egen bil samma dag som man tar sitt körkort i Sverige. Plus att att majoriteten jobbar, åh ni förstår inte hur bortskämda vi är med vårat studiebidrag alltså. 
 
 
Om ni har fler fårgor är det bara att kommentera när som så svarar jag så snart jag kan!





Namn:
 

Mail:


Hemsida eller blogg:


Skriv din kommentar här:


Spara?